4 grunner til at du ikke tiltrekker de riktige kandidatene

de-beste-kandidatene

Sliter du med å finne de perfekte kandidatene? Får du sjelden de søkerne du ønsker til jobben?

Det kan være mange grunner til at man ikke finner kandidatene man ønsker seg. Her har vi listet opp 5 av de kanskje vanligste årsakene.

1. Du ber om for mye

Selv om det hadde vært en ideell situasjon å få en person som kan “alt” så er dessverre som regel slik at de færreste er verdensmestere i alt. Som regel må man plukke ut de egenskapene som er avgjørende for å lykkes i rollen man søker kandidater til, og lete aktivt etter disse når du leser CV’er og intervjuer.

2. Du søker på feil sted

I Norge er det fortsatt slik at finn.no er den kanalen som når flest jobbsøkere, men det finnes likevel mange andre kanaler som også kan gi gode kandidater. Facebok og Linkedin er andre kanaler som den siste tiden har blitt mer og mer vanlig å bruke i rekrutteringsprosesser. I tillegg har du ditt eget nettverk, samt diverse rekrutteringsbyråer som også kan hjelpe deg. Fungerer ikke den ene kanalen kan det være en gode idé å prøve en annen.

3. Timingen er feil

Det høres kanskje rart ut, men når du legger ut annonsen har faktisk en del å si i forhold til hvor mange søkere du får. Hvilken ukedag du velger, tidspunkt på døgnet, helligdager og ferietid er bare noen elementer man bør ha et bevisst forhold til når man legger ut annonsen. Har du lagt ut annonsen din uten å få noe særlig respons kan det ofte være nok å bare legge ut annonsen på nytt og prøve f.eks. en annen ukedag og / eller annet tidspunkt av døgnet.

4. Annonseteksten er ikke god nok

Er annonsen din plassert i riktig kategori / bransje? Har du sørget for å få beskrive jobben på en grundig og interessant måte? Har du sjekket teksten for skrivefeil? Alle disse tingene er med å skape et helhetsinntrykk av bedriften din. Hvis du ved en feiltagelse har plassert tømrerjobben innenfor transport bransjen, vil du for det første ikke dukke opp der søkerne faktisk leter, men det vil også virke forvirrende eller upresist overfor de som søker jobb. Pass også på teksten er skrevet på en slik måte at det vekker interesse hos søkerne. Finnes det noe unikt og spennende ved din bedrift så sørg for å få dette fram. Og til slutt: pass for all del på at skrivefeil unngås.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *