2 tips alle jobbsøkere bør vite

info

Arbeidslivet er stadig i endring. Arbeidsmiljøloven oppdateres, HMS instrukser endres, arbeidstiden blir mer fleksibel og kravene til kompetanse er ikke lenger de samme som de var for noen år siden. Selv om endringene noen ganger kan virke overveldende er det en del basiskompetanse som enhver arbeidstaker kan ha nytte av.

1. Bli kjent med dine egne styrker

I de aller fleste jobbintervju vil du få spørsmål om de dine “sterke og svake egenskaper”. Kanskje blir spørsmålet formulert på en litt annen måte, men på et eller annet vis vil du måtte presentere dine mest fremtredende egenskaper. Prøv å finn eksempler på situasjoner der disse egenskapene kommer frem og ikke vær redd for å vise dine “svake” egenskaper. Vi mener i utgangspunktet at “svake egenskaper” er et litt misvisende uttrykk. En egenskap kan være svak i en situasjon og sterk i en annen. Utålmodighet er et godt eksempel – det kan gjøre at du får ting gjort, men kan være slitsomt hvis du skal stå å vente i kø eller lignende

2. Følg med i media

Dette kan kanskje virke som et litt merkelig tips, men faktum er at vi alle bombarderes av inntrykk og nyheter fra diverse media hver eneste dag. Det er så klart ikke mulig å få med seg alt, men ved å lese noen av de største nettavisene vil du kunne holde deg oppdatert på det viktigste som skjer i verden. Dette vil gjøre samtaler med potensielle arbeidsgivere, kunder eller kollegaer lettere, ettersom du enklere kan finne felles samtaleemner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *